Informatie

Tarieven/vergoedingen

Wettelijk zijn alle prestaties, codes en tarieven voor tandheelkundige behandelingen vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit.

Link NZA – tarievenboekje Actuele tarieven

Betaling

Na uw behandeling krijgt u de rekening via Infomedics. Zij doen de facturering voor ons, zo hebben wij meer tijd over voor het verlenen van goede zorg. Zij hebben een overzichtelijk online klantenportaal waar u al uw gegevens kunt bekijken en meer. Dit portaal bereikt u via onderstaande button en na inloggen kunt u hier uw rekeningen bekijken en betalen.

U kunt met vragen over uw factuur of bijvoorbeeld een vraag over betaling in termijnen contact opnemen met Infomedics.

Infomedics is te bereiken via https://www.infomedics.nl/ en/of 036-2031900.

Huisregels

De ervaring heeft geleerd dat wij onze zorgkwaliteit uitsluitend kunnen waarborgen als er sprake is van goede communicatie en onderling vertrouwen. In de praktijk wordt Nederlands en Engels gesproken. Wij ontvangen u graag als patiënt in onze praktijk als u bereid bent aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • U wordt geacht zich in het Nederlands of Engels uit te kunnen drukken, of iemand mee te nemen die voor u kan vertalen.
  • https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/tarieven-en-codes
  • De tandartsrekening is opgebouwd uit de verschillende prestaties die tijdens een behandeling hebben plaatsgevonden. Op de rekening staat elke prestatie omschreven met een UPT-code. Aan elke UPT-code is een tarief gekoppeld dat is vastgesteld door de NZa. Via Infomedics ontvangt u en/of – indien u verzekerd bent – uw verzekering van ons de gespecificeerde rekening. Wij adviseren u van tevoren uw tandartsenpolis erop na te slaan om te zien wat u vergoed krijgt. Dit voorkomt nare verrassingen achteraf.
  • Onze declaraties worden verstuurd via Infomedics. Zij hanteren een betalingstermijn van 30 dagen. Indien u in gebreke blijft, zal Infomedics de wettelijke rente over de verschuldigde (restant) hoofdsom in rekening brengen. Wij krijgen regelmatig overzichten van hen om te zien hoe het verloop is van onze declaraties. Mocht het voorkomen dat uw declaratie op de lijst ‘Dubieuze debiteuren’ komt te staan, zullen de reeds gemaakte afspraken uit onze agenda worden gehaald en uitgesteld worden tot alle rekeningen volgens afspraak zijn voldaan.
  • Wij werken volgens afspraak en reserveren daar speciaal tijd voor. Mocht het voorkomen dat u toch de afspraak niet kunt nakomen, verzoeken wij u vriendelijk om minimaal 48 uur van tevoren telefonisch of aan de balie de afspraak af te zeggen. De gereserveerde tijd zal dan niet in rekening worden gebracht. Het niet tijdig annuleren van afspraken heeft tot gevolg dat wij u een nota kunnen sturen over de gereserveerde tijd (kamer/stoel en personeelskosten). (Deze kosten zijn niet te declareren bij de verzekeraar).
  • Het onderling ruilen van afspraken van familieleden dient u ruim van tevoren te melden. Het kan zijn dat er voor één van u meer of minder tijd is gereserveerd. Mocht u een gezinsafspraak hebben gemaakt en er blijkt iemand minder mee te komen, dient u dit minimaal 48 uur van tevoren te melden.
  • Indien u zich agressief gedraagt, verbaal of fysiek, tegen de assistentes en/of de tandarts zult u direct uitgeschreven worden.
  • Wanneer er iets verandert in uw adresgegevens, telefoonnummer(s), e-mailadres, verzekeringsgegevens of gezinssituatie horen wij dit graag.
    Wij vernemen graag wanneer er iets verandert in uw gezondheidssituatie en/of medicijngebruik. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een zwangerschap. Uw behandelaar zal hiernaar vragen. Het is namelijk belangrijk dat uw behandelaar op de hoogte is van uw gezondheid en uw medicijngebruik, zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

Eerste bezoek

Graag geven wij u iets meer uitleg over uw eerste bezoek aan onze praktijk. Lees daarom de onderstaande informatie goed door.

Doel
Het doel van de intake is elkaar te leren kennen en de tandheelkundige situatie en wensen in kaart te brengen. Op basis hiervan, zal in overleg met u, een behandelplan worden opgesteld.

Intake
Uw eerste bezoek aan Tandarts Oegstgeest verloopt als volgt: Als eerste wordt u gevraagd een (medische) anamneselijst in te vullen. Deze lijst bevat onder andere vragen over uw algehele gezondheid. De tandarts zal deze lijst samen met u doornemen. Er zal worden gevraagd naar uw wensen, klachten en uw eigen indruk van uw gebit. Ook uw tandheelkundige voorgeschiedenis komt aan bod. Na het mondonderzoek zullen twee digitale röntgenfoto’s worden gemaakt van de linker- en rechterkant van uw tandboog, de zogenaamde bitewing foto’s. Indien u foto’s van uw vorige tandarts heeft (minder dan 2 jaar oud) kunnen deze eventueel ook gebruikt worden. Op grond van alle verzamelde gegevens stelt de tandarts een diagnose en maakt met u, een behandelplan. Als het behandelplan uitgebreid is, wordt er soms een nieuwe afspraak gemaakt om dit met u te bespreken en eventuele andere opties door te nemen. Desgewenst kan er direct een kostenbegroting worden meegegeven of worden toegestuurd.

Goed om te weten
Houdt u er rekening mee dat een eerste bezoek inclusief röntgenfoto’s ongeveer € 90,- tot € 200,- per persoon kost. De factuur ontvangt u en/of uw verzekering via onze factoring maatschappij Infomedics. Doorgaans worden de codes, gedeclareerd tijdens de intake afspraak, vergoed door uw verzekering als u een tandartsverzekering heeft, maar wij raden u altijd aan dit eerst te controleren bij uw zorgverzekeraar. De codes die wij u in rekening brengen zijn mogelijk: C001 en 2 x X10 of 2 x X11. Iedere verzekering heeft weer haar eigen voorwaarden en vergoedingssystemen.

Heeft u een klacht over Tandarts Oegstgeest?

Patiënttevredenheid
Wij vinden het belangrijk dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Daarom streven wij ernaar om u tijdens uw bezoek zo goed mogelijk te behandelen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Dat horen wij dan graag van u. Zo kunnen we samen met u naar een oplossing zoeken en herhaling van klachten voorkomen. Bovendien kunnen we daardoor ook de kwaliteit van de zorg en dienstverlening verbeteren.
Wanneer u een klacht heeft, kunt u zich het beste wenden tot de direct betrokkene(n). In de praktijk blijkt dat klachten op deze wijze veelal snel op een bevredigende wijze opgelost kunnen worden.

Informatiepunt en klachtenregeling
Komen we er samen niet uit, dan kunt u telefonisch advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie voor de tandheelkunde, de KNMT. Levert ook dit geen bevredigende oplossing, dan kunt u gebruik maken van de KNMT-klachtenregeling waarbij wij zijn aangesloten. Daarbij zijn er twee mogelijkheden, namelijk bemiddeling en formele klachtbehandeling, resulterend in een uitspraak.